maanantai 24. huhtikuuta 2017

Se tunne kun joku mitä et edes omista, on kaikkien yhteistä omaisuutta

Kaverini osti uuden auton. Sellaisen perusfiiatin. Tai mikä lie olikaan merkiltään, en minä tiedä eikä minua kiinnosta. Osti kuitenkin. Soitin kaverille ja onnittelin uudesta perheenjäsenestä ja ilmoitin tulevani joku päivä koeajamaan sen. Keväämmällä voisin tuoda työkavereitanikin kokeilemaan fiiattia, koska he eivät ole päässeet pitkään aikaan ajamaan autoa. Kaverini ei tunne kyseisiä työkavereita, eikä ole koskaan tavannutkaan. Tulisin kuitenkin. Oikeastaan voisimme käydä säännöllisesti pikkuajeluilla kaverin fiiatilla, vaikka ihan viikottain. Kaverini ei ollut kovin mielissään. Melko itsekästä omimista minun mielestäni.

Toinen kaverini kertoi harrastavansa bodypumppia. Kertoi käyvänsä kerran viikossa tunneilla läheisellä salilla. Ilmoitin kaverilleni että olen aina halunnut kokeilla bodypumppia, joten tulen ensi viikolla hänen mukaansa. Itseasiassa työkavereitani kiinnostaisi myös, hekin tulevat. Kaverini sanoi että tunnit ovat täynnä eikä sinne mahdu mukaan. Käskin kaverin järjestää meille tilaa, mielestäni on melko itsekästä, ettei hän huoli meitä mukaansa. Kaverin tehtävä kaverin ominaisuudessa on ottaa meidät mukaan. Mielellään emme tästä mitään maksa, kun emme tiedä onko bodypump edes meidän juttu, haluamme vain kokeilla sitä.

Ei. En minä tehnyt näistä kumpaakaan. Mutta olisin voinut.

Harrastan ratsastusta. Omaa hevosta minulla ei ole, vaan käyn tunneilla tai ratsastan vuokra-, hoito- tai lainahevosilla sopimuksen mukaan. 25 harrastusvuoteen on mahtunut lukuisan kerran näitä samoja kysymyksiä. Koska voin tulla mukaan, minäkin haluaisin ratsastaa hevosellasi, työkaverini olisi kiinnostunut kokeilemaan ratsastusta, koska hän voi tulla mukaasi.


Tehtäköön selväksi tässä julkisesti muutama asia.

Minä en omista hevosta. Minä en siten voi päättää yhdenkään hevosen puolesta kuka sillä saa ratsastaa. Minä en myöskään aio välittää kenenkään viestiä hevosen omistajalle kysyäkseni voiko kaverin kaverin työkaverin velipuoli tulla ratsastamaan sillä. Jokainen voi kysyä omia ratsastuksiaan ihan itse.

Ratsastustunneilleni voi tulla mukaan jos kokee olevansa samalla tasolla ratsastajana mikä ryhmän taso on. En käy alkeistunneilla, joten alkeisratsastajat eivät voi tunneille tulla. Lisäksi tunnille tulemisesta on sovittava tallin kanssa. Minä en kenenkään puolesta varaile tunteja, en varsinkaan sen kaverin kaverin työkaverin velipuolen puolesta.

JOS minä omistaisin hevosen, minä omistaisin sen itseäni varten. Yhtälailla kuin omistan auton. Voin lainata hevosta tai autoa jollekin läheiselle ja hyvälle ystävälle, jos hänellä on erityinen syy ja tarve siihen. Joskus voin viedä jonkun läheisen ja hyvän ystävän ihan ystävänpalveluksena ajelulle autollani tai hevosellani. Kaverin kaverin työkaverin velipuoli ei lukeudu näihin hyviin ystäviini. Tai voisi lukeutua jos haluaisi minusta jotain muuta kuin käyttää minua ja omaisuuttani hyväkseen. Ehkä kannattaisi vaikka kokeilla kahvin tarjoamista ensin?

Ja ei, en pidä itseäni itsekkäänä tästä syystä vaikka niin minulle on kerrottu. Jostain syystä vaan ihmisten mielestä hevonen on yleistä omaisuutta, mutta esim. hammasharja on yksityistä. Vai lainaisitko sinä hammasharjaasi kaverin kaverin työkaverin velipuolelle?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti